Endview 2017/2018: Zimním králem Panizzi

 

Organizační parta Next RC Rally Championship navázala na tradice z let minulých a pod novou hlavičkou uspořádala zimní šampionát pod názvem 
Ice Next Cup.

Kalendář obsahoval pět soutěží, když se první dvě odehrály na sklonku roku 2017 v "neokoukaných" lokalitách na různě zpevněných površích. Začátkem roku 2018 pak bylo na programu pokračování v podobě třech závodů v již dobře známé tělocvičně na Podhoří, kde podklad tvořily kluzké parkety. Koncept byl vypracován tak, aby se všechny soutěže odjely pod střechou a byly tímto eliminovány případné nepříznivé vlivy počasí.

Zimní "mistrák" se rozjel začátkem listopadu v komplet krytých nadzemních garážích vedle autobusového nádraží. 1. Oldcater, jak byla úvodní rally pojmenována, byl sice pro většinu zúčastněných novinkou, zde se ovšem jednalo o návrat do bývalé lokality, jenž ještě před deseti lety hostila Caterpillar Rally. Povrch pětice rychlostních zkoušek tak byl pro některé pamětníky známou směsicí hrubého a uklouzaného hladšího betonu. 
Na startu se sešlo 41 závodníků, z nichž byl v cíli nejrychlejší francouzský soutěživec Gil Panizzi, který po celou dobu sváděl velice těsný souboj s nakonec druhým Filipem Kopeckým a jejich přetahovaná o desetinky se stala ozdobou závodu. Na stupních vítězů pak obě Pola R WRC doplnilo žlutomodré Mitsubishi deváté evoluce v rukách rychlého "ASporťáka" Davida Kubeše. Druhá rally byla velkou neznámou jak pro pořadatele, tak pro všech 37 startujících jezdců, jednalo se totiž o absolutní novinku. 1. Icy Graspo se jela 26. prosince "na Štěpána" a jak napovídá název, tratě pětice rychlostních testů byly situovány do výrobní haly přímo v tiskárně Graspo. Hlavním faktorem se zde stal až extrémně uklouzaný hlaďoučký beton ve spojení s dlouhými technickými zkouškami s řadou zpestřujících pasáží. I přes opět velké a vyrovnané boje bylo konečné pořadí na pódiu stejné jako v minulé soutěži. Zvítězil tedy znovu Gilles Panizzi, před Fildou Kopeckým a Dejvem Kubešem. 
Kalendář se přehoupl do nového roku a od ledna do března se podle plánu uskutečnily tři závody v tělocvičně, každý měsíc jeden z nich. Jistým překvapením byl vždy vysoký počet posádek na startu. Na klouzajících parketách, kde hrají hlavní roli pneumatiky, a taky ten správný cit pro řízení, nebyla nouze o pěkné svezení a rovněž o vyrovnané souboje na všech frontách. Sedm RZ první soutěže ve školní tělocvičně ale nic nezměnilo na prvním místě, když na vítězné vlně pokračoval nezastavitelný "Pepanizzi". Stříbro vybojoval Michal Holínek, který při skvělé jízdě ztrácel opravdu jen minimum, stejně tak i třetí Filip Kopecký. Tato rally, nazvaná Ice I, byla mezi nejlepší trojicí jezdců v cíli vůbec nejvyrovnanější z celého šampionátu. V rámci první tělocvičny se představilo 50 soutěžících, na dalším klání už jich bylo dokonce 60, což je vlastně takový "zimní" rekord. Na Ice II se objevil i úřadující mistr NRC Giandomenico Basso, jenž nenechal nikoho na pochybách, že titul Next RC Rally Championship je v těch správných rukách a s přehledem sobě vlastním druhou tělocvičnu vyhrál. Jeho kvality pak musel kvitovat stříbrný Panizzi, na třetí pozici zde dojel konstantně rychlý Filda Kopecký. No a mezi zajímavostmi nejde nevzpomenout jednu perlu, v podobě účasti jedinečného Zbyni "Ipatti" Mikla.... 
Poslední březnová "tělárna" Ice III měla taky jiného vítěze, než jindy, o malou senzaci se postaral Polák Grzyb s "Miníkem" připisující si "dobrej zářez do pažby". Znovu se tak před lepším závodníkem musel sklonit již ověnčený Panizzi, který věděl, že mu druhý "flíček" bohatě postačí k zisku zimního titulu. Ovšem Pepa dává málokdy dárek v podobě "nějakého přepouštění pozic", a tak se stejně jako vždycky pobil do poslední chvíle jak levhart o kořist. Za druhým "Panem Předsedou" byl klasifikován opět nenápadný, ovšem skvělý, Filip Kopecký, jenž si jistil konečné stříbro v šampionátu. Zbývá dodat, že na poslední soutěži Ice Next Cup tohoto ročníku bylo k vidění 53 posádek.

Absolutním vítězem zimního klání byl tedy Gilles "Pepson" Panizzi navigovaný osvědčeným Karlem Wüzenttalem. Stále mladý, ovšem nesmírně rychlý, Filip Kopecký se i přes veškeré snažení musel spokojit se stříbrným pohárem, nutno podotknout, že podobně jako pan mistr dojel vždy na stupních vítězů a Pepovi pravidelně "zatápěl". Bronzem se ověnčil Míša "Holas" Holínek, jenž se taky prezentoval jako špičkový jezdec a v tvrdé konkurenci rozhodně předvedl své kvality. Jeho stájový spolubojovník David Kubeš se už do tlačenice na "bedně" nevešel. Do Top 5 se nakonec dostal vítěz poslední rally Grzegorz Grzyb, a zmínka rozhodně musí padnout taky o Molly Taylor klasifikované na vynikajícím 6. místě.



Team Trophy
Michal Holínek, David Kubeš, Dan Peťovský - to je složení nejúspěšnějšího týmu v konečném hodnocení Team Trophy. Tato trojice z ASport Rally Teamu nasazující Lancery Evo IX byla v podstatě jediná, která dokázala obsazovat vysoké příčky, pravidelně startovala v kompletní "sebrance", a to se nakonec projevilo jako klíč k úspěchu. Ambiciózní a tak trochu oslabený Red Bull "táhl" většinou jen mistr Panizzi, a tak je konečné stříbro maximem možného, to samé platí o bronzovém Monster Energy Teamu, jehož reprezentoval jen Filip Kopecký.

Junior Trophy
To že jsou junioři a juniorky tou hlavní třídou, těší všechny pořadatele, ale že se jich na závodech bude objevovat takové velké množství, to už čekal málokdo. Samozřejmě se v tomto případě jedná o příjemné překvapení. Z celkového počtu 31 soutěžících do 15. let se nejrychlejším juniorem stala dívka Molly Taylor, která se často bila s dalšími "rychlíky". Těmi byli především Tomáš Bílek jun. a Šimon Večerka, Molly se však účastnila kompletního šampionátu a dokázala posbírat nejvíc bodů. O jejím nesporném umění svědčí i páté místo absolutně v poslední soutěži - ta holčina je prostě "šílená". Mladý a velmi nadějný talent Šimon Večerka si dokázal vydobýt druhé místo, když Junior Trophy dvakrát vyhrál. Na bronzové příčce byl pak neméně rychlý Tom Bílek patřící už automaticky mezi favority. Tahle trojice nejlepších se navíc velmi výrazně prosazovala v absolutním pořadí. Na čtvrté příčce se umístil rovněž skvěle jedoucí Albert von Thurn und Taxis pilotující občas i dvoukolku. Jako pátý mezi juniory skončil slibný Eric Camilli, jemuž se podařilo jedenkrát zabodovat taky absolutně. To stejné zvládl i šestý Ital Rossi, sedmým mladíkem pak byl zrychlující David Vaculík. Jezdecky roste taktéž Dominik Zapletal, který obsadil místo osmé, za ním byl klasifikovaný nebojácný Rus Alex Lukyanuk a desítku nejlepších uzavřela ostřílená britská závodnice Louise Cook. Junioři - ať to jsou holky nebo kluci - jedou opravdu čím dál víc a bezesporu dělají všem radost....

Junior Academy
V této neoficiální klasifikaci se představilo hned 9 "ogárků" ve věku do 8. let a i přes velmi nízký věk se bylo u všech opravdu na co dívat. Dokonce zde padl malý rekord, když absolutně nejmladším účastníkem všech dob se stal tříletý David Zapletal. "Akademici" vesměs nestartovali moc pravidelně, a tak se nakonec z titulu mohl těšit populární Esapekka Lappi absolvující tři poslední závody v "tělárnách". Jako druhý pak byl klasifikován stále lepšící se Robert Consani, bronzovým klučinou v rámci Junior Academy se stal usměvavý Martin Karlík. Zrychlující tendenci prokazoval další z velice mladičkých jezdců Hayden Paddon, za nímž dosáhl na konečné páté místo trochu nenápadný Dominik Handl. Jednu soutěž vyhrál velmi kvalitní Mates Morbicer, jenž se na závodech ale objevil pouze jedinkrát. Za ním pak následovali úplně ti nej...nej...nejmladší v pořadí Erik Ticháček, David Zapletal a Fabian Kreim. "Akademka" byla tradičně vítaným zpestřením a všichni si zasluhují velký obdiv.

Lady Trophy
Dívčí kategorie se stala již obligátně záležitostí Molly Taylor, která samozřejmě nedala nikomu šanci se ani jakkoliv přiblížit. Jiné to však bylo na dalších příčkách, kde o konečném pořadí musel rozhodnout až poslední závod. Po nepravidelném ježdění se stříbro dostalo do rukou druhé zástupkyně z týmu Playboy Red Racing Louise Cook s krásným zánovním Peugeotem. Na bronzovou pozici se podařilo poprvé v kariéře dosáhnout britské bojovnici Catie Munnings, která přes zimu s novým podvozkem ukázala zajímavý progres. Bodově jen těsně skončila na místě čtvrtém Němka Johanna Steer, jenž taky prokázala výrazné zlepšení ve výkonech. Pátý "flek" zůstal za bulharskou "nejuniorku" Ekaterinu Stratievu, která stejně jako šestá Ramona Karlsson odjela jen některé soutěže. Mladičká Eliška Schwábová se i přes minimum zkušeností rozhodně neztratila a její rostoucí výkon je nemalým příslibem do dalších rally. Holky opravdu předváděly někdy až nečekané výsledky a nejeden "chlapec" by se před nimi mohl třást.

Historic Trophy
Historiků se na startech scházelo o něco méně, než bývá zvykem v hlavní sezóně, přesto byla dost velká konkurence a jezdci pilotující tyto krásné vozy si mezi sebou nedarovali ani sekundu. Vyrovnanost často neznala mezí a rozhodně bylo vždy co sledovat. Nejvíce bodů nasbíral ostřílený finský závodník Ari Vatanen a po právu mu patří mistrovský titul, k němuž mu dopomohly i dvě vítězství, dvě druhá a jedno třetí místo. Jednu výhru si připsal stříbrný Ital Volta, který taktéž dojížděl vždycky na pódiu a nutno dodat, že na jeho jízdu byla vždy radost pohledět. Konečný bronz vybojoval nikdy nestárnoucí Paolo Andreucci předvádějící profesorské výkony. Za "Uccim" se umístil Josef Sivík, jenž zaujal především obrovským nasazením při často těsných soubojích. Do pětice nejlepších se v závěru dostal Vlasťa Handl, který při svých dvou startech pokaždé jasně zvítězil a je škoda, že tento "specialista na tělocvičny" neodjel celý šampionát.

F2 Trophy
Dvoukolky měly v jednotlivých závodech tři různé vítěze a celkově zde probíhaly dost zajímavé souboje. Mistrem mezi "vozítky" s jednou poháněnou nápravou se stal zkušený a pravidelně startující Václav Arazim, jenž byl nejrychlejší na dvou venkovních soutěžích, na těch ostatních pak obsadil pokaždé "bednu", a tak o jeho titulu nebylo žádných pochyb. Drama až do poslední rally se odehrávalo v bojích o další příčky. Tu stříbrnou nakonec vybojoval nepřehlédnutelný Manfred Stohl, který taktéž odjel všecko a rozhodně nemohl skrýt nadšení ze zisku pozice vicemistra. Jen o jeden bod za "Manym" skončil Miki Biasion. Ten jedenkrát vynechal, na Icy Graspu byl zpomalen technikou, což v součtu mělo i při jeho klasicky pěkných výkonech za následek zisk bronzové trofeje. "Bramboru" získal Václav Blahna, jemuž k lepšímu umístění nestačily ani dvě suverénní prvenství, v F2 Trophy totiž absolvoval jen dvojici soutěží. V elitní pětce byl klasifikovaný německý princ von Thurn und Taxis, když tento dravý junior zvládl všechny dvoukolkáře jednou porazit. 

Závěrem
Zimní šampionát Ice Next Cup 2017/2018 si odbyl velmi úspěšnou premiéru. Při jednotlivých soutěžích se předvedlo opravdu velké množství účastníků včetně nekonečné řady nových jmen. Zájem nijak neopadá, ba právě naopak, což je jistým příslibem do blízké budoucnosti. Na konec je jistě třeba poděkovat všem účastníkům, kteří nezklamali důvěru v pořadatele a navíc se většina z nich aktivně angažovala při nezbytné manipulaci s materiálem. Díky zaslouží samozřejmě taky časoměřiči, především tedy "Janička", dále potom fotografové a kameramani, no a v neposlední řadě partneři a sponzoři.

Statistika

Na konec trochu statistických údajů: 

- celkem se zúčastnilo: 77 posádek, z toho v kategoriích:  Junior Trophy - 31, Historic Trophy - 14, F2 Trophy - 8, Lady Trophy - 7

- vítězství v soutěžích:  Panizzi - 3, Grzyb - 1, Basso - 1

- celkem bylo odjeto: 29 RZ

- vítězové RZ:  Panizzi - 9, Grzyb6, Basso - 6, Kopecký - 3, Holínek - 2 , Ojeda - 2, Kubeš - 1

- nejvíce startujících: Ice II - 2. tělocvična - 60 posádek

- nejméně startujících:  I. Icy Graspo - 37 posádek

- nejdelší soutěž podle času prvního:  I. Icy Graspo - 18:31,0 min

- nejkratší soutěž podle času prvního:  Ice II - 2. tělocvična - 8:26,2 min

- nejmenší rozdíl mezi vítězem a druhým v soutěži:  +5,3s na Ice I - 1. tělocvična (Panizzi, Holínek)

- největší rozdíl mezi vítězem a druhým v soutěži:  +16,8s na Ice II - 2. tělocvična (Basso, Panizzi)

- celkový počet odstoupených posádek za celý šampionát:  4


 



 

                                                                                                                                                                               „Loa“  NRC