Již
nějaký čas vídáme na
tratích a ve výsledcích jméno
posádky Blahna - Schovánek, která má za
sebou
nějaké ty úspěchy, v tomto případě
především v F2 Trophy. Václav Blahna -
soutěžící Pavel Ondrašík - nám
poskytl rozhovor po sezóně 2018.
(VB = Václav Blahna)
Jak bys zhodnotil
uplynulou sezónu zatím "zánovního" šampionátu Next RC Rally
Championship?
VB: Nemohu ji hodnotit nijak jinak než pozitivně. Potřetí se mi podařilo vybojovat
celkový první flek ve dvoukolkách a i pár bodíků pro tým tam padlo, takže velká
spokojenost. Vyhnuly se mi nějaké větší technické problémy, auto fungovalo jak má,
tak jsem měl z jízdy po roční přestávce opět zase radost. Jen je škoda, že
se v F2 loni nesešla větší konkurence. Na prvním závodě to vypadalo
nadějně, ale pak jsme od druhé rally zůstali sami dva s Arazimem. Nicméně
tu přetahovanou o první flek jsem si s ním užíval až do konce, je to velký
bojovník. Snad ten titul v příštím roce konečně pro sebe urve.
Vyhrál jsi v F2 Trophy, a
to vlastně již potřetí v kariéře, jdou tyto tituly nějak srovnat?
VB: Každý titul byl jiný. První jsem vyhrál v sezóně 2015, tam jsem
nastoupil až na „Žabě“. Chtěl jsem si kategorii F2 vždycky vyzkoušet a v již
rozjeté sezóně nebylo co ztratit, tak jsem jen sundal řemínek, vyhodil zadní
poloosy a jelo se. Dosažený výsledek byl pro mě velkým překvapením, bylo to
moje první umístění v celkové první desítce. Dvoukolka mi sedla jak prdel
na hrnec. No a ve zbytku sezóny začalo bodové stíhání Fagasa, který této
kategorii vévodil. To se nakonec povedlo a v posledním závodě jsem díky
výhře slavil svůj první titul. Tohoto titulu si s odstupem času cením asi
nejvíce. Popravdě, kdyby jel Fagaso Viking Rally, či měl srovnatelný podvozek
jako já, asi bych na ten titul nedosáhl. Má to pořád v rukách, což
dokazuje i teď v zimním šampionátu. Ale na "kdyby" se nehraje. O
rok později se v kategorii F2 rozrostla konkurence. Největšími rivaly byli
Biasion a Dan Peťovský. Závody byly vyrovnané. Bohužel kluky během sezóny provázaly
technické problémy jejich vozů, takže před posledními dvěma závody bylo o
titulu rozhodnuto. Pak jsem si dal kvůli většímu časovému vytížení rok pauzu a
na start rally jsem se s Peugeotem opět postavil až v loňském roce. Jak
již zmiňuji výše, v prvním závodě byla celkem slušná konkurence, která ale
bohužel od další soutěže odpadla - hlavně jsem se těšil na pěkné boje
s Danem, ten také tu dvoukolku pěkně vodí. Ale nakonec v rozjeté
sezóně přestoupil do Historiků, škoda. Takže jsme zůstali jen s "Broňkem"
Arazimem. Tady jsem měl opět trochu štěstí, bo kdyby mu nezastávkovala technika
na "Brátru", tak se o titul nebojovalo do posledního závodu a měl by
jej bezpečně v rukou on. Jinak to byly moc pěkné tři roky s předokolkou
a nyní je na čase se posunout dále do jiné kategorie. Tentokráte se budu snažit
trochu potrápit kluky v Historicích. Uvidíme, jak to půjde.
Je nějaký tajný recept na
to být nejlepší dvoukolkou? Protože v posledních letech jsi Ty, kdo tuhle
kategorii s přehledem ovládá.
VB: Žádný tajný recept bohužel nemám,
jezdil jsem klasicky upravené Xvéčko.
Dvojkolka mi prostě sedla hned od první jízdy. Je
jednoduchá na nastavení i na
údržbu a jízda s ní je taková
klidnější - stíhám jí. Více
vyhovuje mému
jezdeckému stylu. Se čtyřkolkou neustále bojuji, ale to
se snad časem poddá. A kdyby
někdo chtěl znát tajný recept na úspěch v F2
- co vím, jeden dvoukolkář
začal koketovat s Voodoo, málem mu to
v posledním závodě vyšlo. Až
toto umění rozbalí naplno, sezóna bude jeho.
Fandím mu!
Co je Tvým oblíbenějším
povrchem, asfalt nebo šotolina?
VB: Jednoznačně šotolina. Asfalt je na mě moc rychlý.
Nemám tak dobrou
orientaci jako ostatní - mým problémem je, že
koukám pořád na auto, místo toho,
abych občas sledoval i trať před sebou. Na asfaltu se rychle
střídají zatáčky, takže
dost často mě některá nachytá a jedu pak do pr….,
teda úplně jinam než vede
trať. Návrat pak stojí nějaké vteřinky. Naopak
šotolinové tratě jsou
z mého pohledu širší,
pomalejší a zábavnější. A
také mě více baví běhat
v přírodě po lese, než na betonu.
Všichni ví, že Ty jsi tím
zainteresovaným, který vede rodinný PMJ Racing, jak náročné je
"šéfovat" tři auta?
VB: V týmu máme rozděleny role - Kopáček vyhrává ceny (hlavně pochutiny,
na kterých ujíždí Stratieva), já mám na starosti auta a Ekaterina obstarává
catering pro tým. No, a abych řekl pravdu, zajišťovat tři "káry"
v provozuschopném stavu, je takové menší peklo. Stratieva i Kopáček si jen
ofouknou prach z auta a dají jej na podstavec. Abych zabránil slzám zklamání (u
prcka) či probodávajícím pohledům (u ženy) z důvodu poruchy a třeba následného
"VéPéčka" na dalším závodě, je potřeba podvozky vyčistit a udělat
údržbu - hlavně po šotolinových závodech. Je to časově náročné, a jelikož
nejsem moc technický typ, tak také lehce nervující. Nicméně ke zvládnutí
tohoto mi zatím skvěle pomáhá rum J.
Ale nestěžuji si, jsem rád, že tento koníček
sdílím
se svojí rodinou a závodů se účastníme
všichni. Zvlášť je hezké sledovat, jak
to malého Kopáčka baví a zlepšuje se. A to
za tu trochu "námahy"
stojí.
Už jsi vyzkoušel F2
Trophy i Historiky. Není ta správná doba stát se bez různých omezení tím, kdo
bude atakovat nejvyšší pozice jen absolutně?
VB: Přiznám se, že mě hlavní kategorie
láká, hlavně kvůli bodům pro tým. Je pěkné
vidět náš rodinný tým PMJ
v klasifikaci Team Trophy mezi pár vyvolenými
týmy, které dokázaly urvat v sezóně
alespoň nějaký bodík. Nicméně hlavní
kategorii nakonec ještě letos nepojedu. Rozhodl jsem se
vrátit zpět do
kategorie Historic. Když jsem s RC Rally začínal, dal jsem
si za cíl alespoň
v jednom jediném závodě stát na "bedně"
v této velmi
populární kategorii. To se mi zatím
v letní sezóně ještě nepodařilo, jen
v té zimní. Uvidíme, snad si tento cíl
budu moci na konci letošní sezóny
odškrtnout. Nebude to ale nic lehkého, neboť bude tato
kategorie dle prvních ohlasů
opět našlapaná skvělými závodníky.
Bude to výzva.
Absolvoval jsi už velké
množství závodů, které se mnohdy "opakují", je z Tvého pohledu nějaká
nejpreferovanější soutěž, či trať? A je nějaká rally z Tobě známých, na kterou
se v příštím ročníku tak trochu netěšíš?
VB: Všechny závody, které jsou vypsány na novou sezónu, jsem již
v minulosti alespoň jednou absolvoval a za mě jsou všechny super. Ale
kdybych si měl vybrat jen jednu jedinou rally, tak je to Rajd Luzskowyczki. Jel
jsem tuto soutěž sice jen dvakrát, ale pro mě je to best off-ka. Ty tratě jsou
tam jedním slovem boží a moc mě baví na nich jezdit. No a Manfrédův bufet,
který pro nás na tomto závodě zajišťuje, to prostě nemá žádnou chybu. Jsem moc
rád, že veterináři prozřeli a zrušili zákaz vstupu do lesa, takže se letos opět
tato rally vrací zpět do kalendáře šampionátu, kam právem patří. No a co se
týče nějaké soutěže, na kterou bych se netěšil, tak tu žádnou nemám. Každá je
jiná a pokaždé si člověk najde to své. Na závodech vždy panuje přátelská
atmosféra, takže i když se zrovna nedaří, prožije se fajn den.
Prozraď nám něco o sobě.
Oblíbené jídlo, pití, koníčky….
VB: Letos budu mít čtvrtý křížek, vyrostl jsem v "Čamlíkově",
studoval v Ostravě, pracoval v Brně a před sedmi lety jsme se spolu se Stratievou
a prckem přestěhovali na Valašsko do malé vesnice u Vsetína, kde "vegetíme"
doposud. Co se týče jídla, nejsem moc vybíravý, hlavně aby tam bylo maso. Dá se
říct, že mi chutná cokoliv, teda kromě super zdravé kuchyně, která nám
s Kopáčkem přistane na stole vždy, když si Ekaterina přečte nějaký nový
článek na netu o tom, jak je důležité dekontaminovat tělo od všeho zlého… Co se
týče pití, tak z alkoholických nápojů preferuji pivo, slivovici a kvalitní
rum, z nealkoholických stačí čistá voda. No a koníčků mám kromě RC Rally
vícero - kolo, fotbal, lyže a poslední dobou začínám koketovat s běháním.
Jen často laboruji se zraněními, bo dle slov ortopéda není mé tělo uzpůsobeno
ke sportu. Tak mi možná časem zůstane jen ta rally.
Spousta lidí se ptá, kdy
bude Paní Stratieva Paní Blahnovou? Že by se dala udělat taková menší RC
"Svíca"....
VB: To nevím. Kdo by si taky chtěl vzít "starší" ženu s děckem,
že J.
Ale otázka
"sobáše" je spíše na Stratievu. Ona
stále vybírá to "správné"
datum, kdy budou všechny planety v takovém
rozpoložení, že když se ten den
vezmeme, tak náš společný život bude pak
šťastný a harmonický. Zatím takový
den
nenastal a dle posledních zpráv ani
v nebližších týdnech či
měsících nenastane
- prej dělá bordel Jupiter. Pluto už naštěstí
astronomové ze seznamu planet
vyřadili… Teď vážně, letos to asi ještě neklapne,
jelikož máme spoustu velkých
plánů - hlavně dokončit rekonstrukci našeho malého
baráčku. Pokud mi ji mezitím
neočaruje nějaký doktor, tak to vypadá na ten rok
následující, kdy snad bude
více klidu.
No
a na závěr obligátní
otázka. Co příští sezóna?
Chystají se nějaké zásadní změny v
týmu a kategoriích?
VB: Obsazení týmu na příští
sezónu zůstává stejné. Jak již zmiňuji
výše, chtěl
bych jezdit v kategorii Historic. Stratieva přes zimu
zkouší dvoukolky,
tak ještě uvidíme, jestli ji to osloví a
v nadcházející sezóně
obšťastní
tuto kategorii svou přítomností, či se zpět
vrátí do čtyřkolek. No a mladý
Kopáček přestupuje z "Akademky" do Juniorů. Zde bude
usilovat se
svou Fiestou o nějaké body v této nabité
kategorii. Cílem pro nadcházející
sezónu je hlavně si závody užívat a bavit se jimi
stejně jako doposud. Je to
skvělý relax - člověk na závodě alespoň na chvíli
vypne a zapomene na strasti
všedního dne. Na závěr bych chtěl všem
závodníkům popřát úspěšnou
sezónu 2019,
ať se vám vyhnou technické problémy a
závody si maximálně užijete! Zároveň bych
chtěl za tým PMJ poděkovat pořadatelskému týmu
šampionátu NEXT, že pro nás
stále připravují takové parádní
tratě, na kterých je radost závodit. Tak opět na
soutěžích Nextu zase na viděnou.
„Loa“ NRC