1. Total Rally 2000: Titul v hlavní roli…

 

Tahle soutěž na Letné byla v dané době sice novinkou a uzavírala šampionát roku 2000, tady se ovšem odehrála spousta dramatických momentů a tím hlavním faktorem se nakonec stal souboj o titul. Kdybychom to chtěli nazvat "pohádkově", název by zněl : "Kterak Trelles o titul přišel…" 
Ale ona to moc velká "pohádka" nebyla, vše jen realita, a to hodně "rallyově" tvrdá - tedy hlavně pro toho Gustava Trellese.

 

Upozornění : Tento komentář k soutěži je autentický a byl vytvořen zakladatelem šampionátu přímo v daném roce 2000. 

 

První ročník TOTAL Rally 2000 uzavřel osmidílný seriál soutěží rádiem automobilů - Intercup. Poslední otazník vysel nad tím, kdo se vlastně letos stane mistrem. Výborně rozjeté to měl Gustavo Trelles. Tři absolutní vítězství v sezóně, šestibodový náskok před poslední soutěží na druhého Alberta Bicu. Vědomí, že mu stačí dojet do čtvrtého místa, nezávisle na Bicově umístění a zisk titulu by byl jistý, jej značně uklidňovalo. Navíc měl po celou sezónu spolehlivý vůz a pověst jezdce, který se nebojí žádného povrchu, jej pasovala na téměř jistého šampiona. Alberto Bica by musel v poslední soutěží obsadit nejhůře druhou příčku a doufat, ze jeho největší soupeř nebude lepší, než šestý. Tudíž šance měl minimální, ale soutěže se vyhrávají na trati, a ne papírovými prognózami, jak se říká - zajíci se sčítají až po honu.

Pořadatel TOTAL Rally nachystal deset překrásných měřených šotolinových úseků, s výjezdy i sjezdy, s horizonty a zatáčkami všech možných poloměrů a obtížností. Šotolinový povrch se v průběhu RZ měnil z udusané hlíny na měkkou, z prašného na kamenitý, no prostě pro vyznavače těchto lesních tratí to byla na závěr sezóny absolutní lahůdka. Také organizaci soutěže nebylo téměř co vytknout. Ale teď už se podívejme zpět k jejímu samotnému průběhu.

Hned na první rychlostní zkoušce byli nejrychlejší ve shodném čase oba protagonisté v boji o celkové zlato Trelles a Bica, čímž chtěli ukázat, že hlavní souboj bude probíhat na špici závodu především mezi těmito stájovými kolegy a ostatní dění odsunout do pozadí tohoto duelu. Ve druhé a třetí RZ je však proti třetí jezdec průběžného pořadí šampionátu Vladimír Karlík, který jde nejrychlejšími časy se svým Subaru do čela soutěže. Na dostřel je druhý Bica, třetí je překvapivé Freddy Loix, následují Thiry, vlažný Libor Macháň, junior Tomáš Valášek, největší šok je ovšem sedmé místo Gustava Trellese, který celou druhou RZ absolvoval pouze s předním náhonem, což na tomto povrchu nebyla rozhodně žádná výhoda. V servisní zóně bylo vidět samotného nervózního jezdce se ztuhlým úsměvem zabořeného v útrobách neposlušného vozu, protože za ním hodně tlačil na pilu penalizacemi stižený Štolfa, který měl možná trochu problémy zvyknout si zase bez tréninku na čtyřkolku. Do konce etapy (5 RZ) udržel vedení v letos asi nejlepší formě jedoucí V. Karlík (nebo, že by Pirelli pro něj dodala nějaké lepší pneumatiky?), jehož dravý styl se musel divákům velmi líbit, méně už teamovému vedení. O čtyři vteřiny zpět byl Bica, a to co nikdo nepředpokládal mu právě zatím hrálo do karet. Obrovským překvapením bylo stále třetí místo Loixe, který ztrácel na druhého jen tři vteřiny. Na čtvrté místo se propracoval Libor Macháň (konečně jej začínáme poznávat) a odsunul zkušeného Thiryho o místo zpět. Až šestý byl "v křeči" jedoucí Trelles, ztrácející se svým, pro tento závod ne zrovna spolehlivým, "Myšákem" na vedoucí Karlíkovu Imprezu již přes dvacet sekund. Ze sedmého místa průběžného pořadí zarputile útočil na bodovanou šestici výborný Štolfa.

Do druhé etapy nastupují nejrychleji Macháň a především erzetu od erzety se zlepšující Štolfa, naopak ztrácí Loix a pozor také Trelles, kterému už opravdu začíná téci do bot. Přibývají technické problémy a vlivem toho ani jízda není nejčistší, nervozita je znát. Gustavo si vybírá pech snad za celou sezónu. I po sedmé erzetě je ve vedení místy až moc razantní Karlík, nicméně Bica jede skvěle, už na první pohled neriskuje tak, jak jezdec jedoucí před ním a stále je svými časy s ním v kontaktu. Třetí už jede druhé Subaru od Karlík Motorsport Libora Macháně sledované stratégem Thirym, pátý je Loix, jemuž v závěru trošičku dochází dech, šestý Štolfa a až sedmý "nebodující" Trelles. V osmé RZ vítězí Bica a srovnává se na čele soutěže s "šíleným" Karlíkem, kterému ve druhém vracáku po startu této erzety Subaru zastavuje s neidentifikovanou poruchou elektroniky a po několika dlouhých vteřinách je opět hnáno zatáčkami širokým powerslidem a přes horizonty divokýma skokama, několikrát velmi blízko havárii. Svoji jízdu omlouvá a komentuje, že také někdo musí bavit diváky kolem tratě. Celkově třetí je Libor Macháň, kterému se "osmička" nepovedla a ztráta na vedoucí dvojici vzrostla na devět vteřin, čtvrtý jede ledové klidný Thiry, jenž ví, na co v současné době má a podle toho také závodí. Za něj se již prodral finišující Štolfa, bez milosti válcující Loixe. Zde však definitivně končí Trellesovo trápení, pro příliš rychlém nájezdu na obtížný horizont následuje dlouhý let zakončený kolostřešním dopadem. Hrůzostrašnou havárii na první pohled jeho "evo pětka" přežila bez úhony, chvíli pokračuje v jízdě podivně nakloněna, ale s roztrženým tlumičem se závodit nedá. Gustavo Trelles odstavuje svůj vůz na trati a tato malá sportovní tragédie jej odsouvá do role diváka, který nemůže ovlivnit dění na rychlostních zkouškách. Pouze stojí, chvíli připomíná Luise Moyu na smolné RAC Network rally, naštěstí do svého vozu po zvážení všech pro a proti nekope, jen mumlá "Bica nesmí udržet druhou pozici, jinak je titul v pr…!"

V posledních dvou zkouškách dominuje V. Karlík, vítězí a poprvé ve své kariéře po excelentním výkonu vystupuje na stupínek nejvyšší. Mužem dne ovšem není jen on. Alberto Bica uhájil svou druhou příčku se štěstím před fantasticky finišujícím Liborem Macháněm, kterému jen malá kolize se stromem v poslední zatáčce poslední desáté erzety zabraňuje stáhnout konečnou dvou vteřinovou ztrátu rekordním časem, zaručujícím druhé místo v absolutním pořadí soutěže o několik vteřin rychlejším dosavadně nejlepšího času dosaženého Karlíkem. Bohužel po již zmiňované kolizi "pouze" vyrovnává Karlíkův čas a umisťuje se na třetím místě. Protože Bica za druhé místo před třetím Macháněm inkasoval dostatečný počet bodů do celkového hodnocení, stal se celkovým vítězem Intercupu pro rok 2000. V cíli z něho padá ohromný balvan stresu a přichází uvolnění s pohárem nad hlavou. Takový zvrat událostí málokdo před startem TOTAL Rally předpokládal. Celkově čtvrtý v poslední konané soutěži končí Bruno Thiry, za ním Štolfa, Loix a vítěz Junior Trophy T. Valášek. On sám už ale myslí na dobré umisťování mezi absolutní špičkou, ne vždy se mu však daří zvládat svůj překoňovaný vůz.

Sezóna 2000 je tedy za námi, její vyvrcholení bylo opravdu dramatické, a tak věřme, že v roce 2001 bude takových dramat a skvělých soutěží více…



  Výsledky 1. Total Rally

 


 

            

 


 

                                                                                                                                                                               „R.H.“