1. Total Rally 2000:
Titul v hlavní roli… Tahle soutěž na Letné byla
v dané době sice novinkou a uzavírala šampionát roku 2000, tady se ovšem
odehrála spousta dramatických momentů a tím hlavním faktorem se nakonec stal
souboj o titul. Kdybychom to chtěli nazvat "pohádkově", název by zněl
: "Kterak Trelles o titul přišel…" Upozornění
: Tento
komentář k soutěži je autentický a byl vytvořen
zakladatelem šampionátu přímo v
daném roce 2000. První
ročník TOTAL Rally 2000 uzavřel
osmidílný seriál soutěží rádiem
automobilů - Intercup. Poslední otazník vysel
nad tím, kdo se vlastně letos stane mistrem. Výborně
rozjeté to měl Gustavo
Trelles. Tři absolutní vítězství v sezóně,
šestibodový náskok před poslední
soutěží na druhého Alberta Bicu. Vědomí, že mu
stačí dojet do čtvrtého místa, nezávisle
na Bicově umístění a zisk titulu by byl jistý, jej
značně uklidňovalo. Navíc
měl po celou sezónu spolehlivý vůz a pověst jezdce,
který se nebojí žádného
povrchu, jej pasovala na téměř jistého šampiona.
Alberto Bica by musel v
poslední soutěží obsadit nejhůře druhou příčku a
doufat, ze jeho největší
soupeř nebude lepší, než šestý.
Tudíž šance měl minimální, ale soutěže se
vyhrávají na trati, a ne papírovými
prognózami, jak se říká - zajíci se
sčítají
až po honu. Pořadatel TOTAL Rally nachystal deset
překrásných měřených šotolinových úseků, s výjezdy i sjezdy, s horizonty a
zatáčkami všech možných poloměrů a obtížností. Šotolinový povrch se v průběhu
RZ měnil z udusané hlíny na měkkou, z prašného na kamenitý, no prostě pro
vyznavače těchto lesních tratí to byla na závěr sezóny absolutní lahůdka. Také
organizaci soutěže nebylo téměř co vytknout. Ale teď už se podívejme zpět k
jejímu samotnému průběhu. Hned
na první rychlostní zkoušce byli
nejrychlejší ve shodném čase oba
protagonisté v boji o celkové zlato Trelles a
Bica, čímž chtěli ukázat, že hlavní souboj bude
probíhat na špici závodu
především mezi těmito stájovými kolegy a
ostatní dění odsunout do pozadí tohoto
duelu. Ve druhé a třetí RZ je však proti
třetí jezdec průběžného pořadí
šampionátu
Vladimír Karlík, který jde
nejrychlejšími časy se svým Subaru do čela
soutěže. Na
dostřel je druhý Bica, třetí je překvapivé Freddy
Loix, následují Thiry, vlažný
Libor Macháň, junior Tomáš Valášek,
největší šok je ovšem sedmé
místo Gustava
Trellese, který celou druhou RZ absolvoval pouze s
předním náhonem, což na
tomto povrchu nebyla rozhodně žádná výhoda. V
servisní zóně bylo vidět
samotného nervózního jezdce se ztuhlým
úsměvem zabořeného v útrobách
neposlušného vozu, protože za ním hodně tlačil na
pilu penalizacemi stižený
Štolfa, který měl možná trochu problémy
zvyknout si zase bez tréninku na
čtyřkolku. Do konce etapy (5 RZ) udržel vedení v letos asi
nejlepší formě
jedoucí V. Karlík (nebo, že by Pirelli pro něj dodala
nějaké lepší
pneumatiky?), jehož dravý styl se musel divákům velmi
líbit, méně už teamovému
vedení. O čtyři vteřiny zpět byl Bica, a to co nikdo
nepředpokládal mu právě zatím
hrálo do karet. Obrovským překvapením bylo
stále třetí místo Loixe, který
ztrácel na druhého jen tři vteřiny. Na čtvrté
místo se propracoval Libor Macháň
(konečně jej začínáme poznávat) a odsunul
zkušeného Thiryho o místo zpět. Až
šestý byl "v křeči" jedoucí Trelles,
ztrácející se svým, pro tento
závod ne zrovna spolehlivým, "Myšákem" na
vedoucí Karlíkovu Imprezu
již přes dvacet sekund. Ze sedmého místa
průběžného pořadí zarputile útočil na
bodovanou šestici výborný Štolfa. Do
druhé etapy nastupují nejrychleji
Macháň a především erzetu od erzety se
zlepšující Štolfa, naopak
ztrácí Loix a
pozor také Trelles, kterému už opravdu
začíná téci do bot. Přibývají
technické
problémy a vlivem toho ani jízda není
nejčistší, nervozita je znát. Gustavo si
vybírá pech snad za celou sezónu. I po
sedmé erzetě je ve vedení místy až moc
razantní Karlík, nicméně Bica jede skvěle, už na
první pohled neriskuje tak,
jak jezdec jedoucí před ním a stále je
svými časy s ním v kontaktu. Třetí už
jede druhé Subaru od Karlík Motorsport Libora
Macháně sledované stratégem
Thirym, pátý je Loix, jemuž v závěru
trošičku dochází dech, šestý
Štolfa a až
sedmý "nebodující" Trelles. V osmé RZ
vítězí Bica a srovnává se na
čele soutěže s "šíleným" Karlíkem,
kterému ve druhém vracáku po
startu této erzety Subaru zastavuje s neidentifikovanou poruchou
elektroniky a
po několika dlouhých vteřinách je opět hnáno
zatáčkami širokým powerslidem a
přes horizonty divokýma skokama, několikrát velmi
blízko havárii. Svoji jízdu
omlouvá a komentuje, že také někdo musí bavit
diváky kolem tratě. Celkově třetí
je Libor Macháň, kterému se "osmička" nepovedla a
ztráta na vedoucí
dvojici vzrostla na devět vteřin, čtvrtý jede ledové
klidný Thiry, jenž ví, na
co v současné době má a podle toho také
závodí. Za něj se již prodral
finišující Štolfa, bez milosti
válcující Loixe. Zde však definitivně
končí
Trellesovo trápení, pro příliš
rychlém nájezdu na obtížný horizont
následuje
dlouhý let zakončený kolostřešním dopadem.
Hrůzostrašnou havárii na první
pohled jeho "evo pětka" přežila bez úhony, chvíli
pokračuje v jízdě
podivně nakloněna, ale s roztrženým tlumičem se závodit
nedá. Gustavo Trelles
odstavuje svůj vůz na trati a tato malá sportovní
tragédie jej odsouvá do role
diváka, který nemůže ovlivnit dění na
rychlostních zkouškách. Pouze stojí,
chvíli připomíná Luise Moyu na smolné RAC
Network rally, naštěstí do svého vozu
po zvážení všech pro a proti nekope, jen
mumlá "Bica nesmí udržet druhou
pozici, jinak je titul v pr…!" V
posledních dvou zkouškách dominuje
V. Karlík, vítězí a poprvé ve své
kariéře po excelentním výkonu vystupuje na
stupínek nejvyšší. Mužem dne ovšem
není jen on. Alberto Bica uhájil svou druhou
příčku se štěstím před fantasticky
finišujícím Liborem Macháněm,
kterému jen
malá kolize se stromem v poslední zatáčce
poslední desáté erzety zabraňuje
stáhnout konečnou dvou vteřinovou ztrátu rekordním
časem, zaručujícím druhé
místo v absolutním pořadí soutěže o několik vteřin
rychlejším dosavadně nejlepšího
času dosaženého Karlíkem. Bohužel po již zmiňované
kolizi "pouze"
vyrovnává Karlíkův čas a umisťuje se na
třetím místě. Protože Bica za druhé
místo před třetím Macháněm inkasoval
dostatečný počet bodů do celkového
hodnocení, stal se celkovým vítězem Intercupu pro
rok 2000. V cíli z něho padá
ohromný balvan stresu a přichází uvolnění s
pohárem nad hlavou. Takový zvrat
událostí málokdo před startem TOTAL Rally
předpokládal. Celkově čtvrtý v
poslední konané soutěži končí Bruno Thiry, za
ním Štolfa, Loix a vítěz Junior
Trophy T. Valášek. On sám už ale myslí na
dobré umisťování mezi absolutní
špičkou, ne vždy se mu však daří zvládat
svůj překoňovaný vůz. Sezóna 2000 je tedy za námi, její
vyvrcholení bylo opravdu dramatické, a tak věřme, že v roce 2001 bude takových
dramat a skvělých soutěží více… Výsledky 1. Total Rally
„R.H.“ |